Δευτέρα 20 Μαΐου 2013


Οι «σελέμπριτι» δεν είναι μόνο για κουτσομπολιό!



Κάθε χρόνο, εκατομμύρια γυναίκες κάνουν μαστεκτομή. Οι περισσότερες μετά την εμφάνιση καρκίνου, πολλές όμως προληπτικά καθώς η γνώση μας για την αρρώστια έχει κάνει άλματα. Φυσικά δεν τις γνωρίζουμε. Ηταν αρκετό όμως να δημοσιοποιήσει την περιπέτειά της η Αντζελίνα Τζολί για να γίνει θέμα σε ολόκληρο τον κόσμο. Κι αυτό δείχνει πολλά για τις κοινωνίες μας.
Για κάθε σταρ του κινηματογράφου που αμείβεται με επταψήφιους αριθμούς υπάρχουν βέβαια εκατοντάδες ή και χιλιάδες συνάδελφοί του που αγωνίζονται να ζήσουν. Για κάθε συγγραφέα «μπεστ σέλερ» υπάρχουν, ομοίως, πολλοί περισσότεροι που δεν βρίσκουν εκδοτικό οίκο για τα βιβλία τους. Και για κάθε επιστήμονα που κερδίζει Νόμπελ υπάρχουν χιλιάδες ερευνητές σε επιστημονικά εργαστήρια που τη δουλειά τους γνωρίζουν μόνο οι συνεργάτες τους.
Είναι ίδιον της εποχής μας και είναι βαθύτατα άδικο από πολλές πλευρές. Οι λιγότερο γνωστοί ηθοποιοί δεν σημαίνει ότι δεν έχουν ταλέντο. Μπορεί να είναι λίγο χειρότεροι, ίσως δεν είναι το ίδιο φωτογενείς ή απλώς δεν τους δόθηκε η ευκαιρία. Ακριβώς όπως και οι συγγραφείς. Πόσα αριστουργήματα πριν τυπωθούν απορρίφθηκαν από εκδότες που μπορεί και να μην τα διάβασαν; Και πόσα άλλα άραγε δεν τα μάθαμε ποτέ γιατί έμειναν στο συρτάρι; Οσο για τους επιστήμονες, πολλές φορές η τύχη παίζει μεγαλύτερο ρόλο από την επάρκεια ή τη γνώση. Είναι αμέτρητες οι μεγάλες ανακαλύψεις που έγιναν κατά λάθος.
Οι σημερινές κοινωνίες με δυο λόγια, είτε μας αρέσει είτε όχι, κινούνται γύρω από τους «σελέμπριτι». Πρόσωπα που το βασικό τους χαρακτηριστικό δεν είναι τόσο η ιδιότητά τους όσο η δημοσιότητα, η απήχηση δηλαδή που έχουν σε ένα ευρύτερο κοινό. Και η απήχηση αυτή πάρα πολλές φορές δεν αντανακλά την προσωπικότητά τους, αλλά την εικόνα που έχουμε γι' αυτούς. Μια εικόνα που κατά κανόνα φιλοτεχνείται επαγγελματικά από εταιρείες δημοσίων σχέσεων.
Μέσα από μια τέτοια οπτική, κι αυτό που έκανε η Αντζελίνα Τζολί δεν ήταν παρά μια κίνηση δημοσίων σχέσεων. Οχι φυσικά η μαστεκτομή καθαυτή. Η επέμβαση ήταν μια γενναία πλην όμως προσωπική απόφαση που έχουν πάρει και εκατομμύρια, ίσως, άλλες γυναίκες. Αυτό που έκανε εντύπωση ήταν το ότι δημοσιοποιήθηκε. Οπως φυσικά και ο τρόπος με τον οποίο δημοσιοποιήθηκε.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι βοηθώντας να πέσει το φως της δημοσιότητας σε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πάρα πολλές γυναίκες, η πρωτοβουλία της Αντζελίνα Τζολί μόνο θετικά θα λειτουργήσει. Αν μάλιστα και στην Ελλάδα αναγκαστούν τα ταμεία να καλύπτουν αυτές τις εξετάσεις, τόσο το καλύτερο.
Σημαίνει άραγε αυτό ότι η Τζολί είναι ειλικρινής και νοιάζεται πραγματικά για τις γυναίκες του πλανήτη; Ποιος ξέρει... Πόσες φορές άλλωστε η πραγματικότητα δεν έχει διαψεύσει τη φιλοτεχνημένη εικόνα τόσων και τόσων σταρ; Εχει όμως σημασία; Μήπως τελικά στην εποχή μας θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι και η διαχείριση της εικόνας από μόνη της έχει σημασία; Και ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για καλό, όπως έκανε η Αντζελίνα, ή για ευτελή σκοπό - το παραγέμισμα, για παράδειγμα, των σελίδων του κουτσομπολιού!

ΕΘΝΟΣ 19/5/13

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου